Mimo widma recesji, Polacy wydadzą na prezenty świąteczne 9 mld zł – wynika z badania ,,Preferencje Świąteczne Polaków” przeprowadzonego przez Gemius na zlecenie MyDeal.pl. Większość z nas wyda tyle samo lub więcej, niż w zeszłym roku. Coraz popularniejszym źródłem prezentów stają się serwisy zakupów grupowych.
W tym roku 2/3 Polaków zamierza przeznaczyć na prezenty świąteczne tyle samo lub więcej pieniędzy niż rok temu. Statystyczny Kowalski wyda na prezenty około 460 zł, czyli 20% średniego wynagrodzenia w Polsce. Łącznie za niespodzianki dla swoich bliskich zapłacimy aż 9 mld zł, co stanowi równowartość 0,6% PKB.
Więcej respondentów niż w zeszłym roku skorzysta z zakupów grupowych (7%, w porównaniu do 4% w 2010 r.), zaś mniej osób jest zainteresowanych ofertą sklepów internetowych, czy serwisów aukcyjnych. Wiąże się to z lepszą prezentacją ofert, a także atrakcyjnymi cenami. Dodatkowo propozycje prezentów w serwisach zakupów grupowych są dokładnie weryfikowane w trosce o najwyższą jakość ofert. MyDeal.pl umożliwia także zwrot kuponu przez pół roku, co pozwala na wycofanie się z nieprzemyślanego zakupu.
Kobiety zamierzają wydać na prezenty ok. 400 zł, mężczyźni więcej – średnio 525 zł. Najwięcej – średnio po 846 zł – na prezenty wydadzą mieszkańcy dużych miast, powyżej 500 tys. mieszkańców, a o ponad połowę mniej (386 zł) mieszkańcy miejscowości od 200 do 500 tys. mieszkańców.
Prawie 1/3 badanych twierdzi, że przeznaczy na prezenty większą sumę niż w zeszłym roku, ponieważ ich sytuacja finansowa poprawiła się , natomiast 1/4 badanych deklaruje, że z powodu wzrostu cen wyda mniej.
Zmiany w wydatkach na prezenty gwiazdkowe związane są także z wiekiem: najmłodsi respondenci (18-24) najczęściej deklarują zwiększenie świątecznego budżetu na prezenty (co w większości tłumaczą wzrostem dochodów). Natomiast respondenci z najwyższych kategorii wiekowych (45-54 lata i 55 lub więcej lat) najczęściej zmniejszają swój budżet na prezenty (odpowiednio 53% i 26%).
Jak pokazują wyniki badania, respondenci najchętniej kupiliby w serwisach zakupów grupowych tradycyjne prezenty , takie jak: książki (20%), zabawki (18%) oraz kosmetyki i perfumy (odpowiednio 14% i 13%). Popularność serwisów zakupów grupowych potwierdzają też wyniki ,,Wielkiego badania świątecznego” przeprowadzonego przez MyDeal.pl i Merlin.pl na Facebooku: z ankiety wynika, że aż 70% z prawie 4000 respondentów kupi prezenty w sieci, a 55% z nich deklaruje, że skorzysta z sekcji MyDeal Prezenty oferującej propozycje upominków świątecznych.
Nadal najpopularniejszym miejscem robienia świątecznych zakupów są tradycyjne sklepy, a w szczególności drogerie i sklepy odzieżowe. Jednak w tym roku trzecim miejscem, w którym Polacy poszukają niespodzianek dla najbliższych, będzie Internet. Aż 35% respondentów zamierza w tym roku kupić prezenty gwiazdkowe w sieci (w porównaniu do 31% w ubiegłym roku).
Link do strony artykułu: https://wm2.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/artykul/mimo-kryzysu-wydamy-9-miliardow-zlotych-na-prezenty-swiateczne